

.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
De programma's van Wipasoft mag je gratis gebruiken. Voor het gebruik van Brainstorm vraag je via een mail naar info@wipasoft.be een gatis login en paswoord aan. Je kan dan optimaal gebruik maken van het programma doordat al je scores op je naam opgeslagen worden en door jezelf kunnen opgevolgd worden. Zonder loginnaam kan je het programma ook gebruiken door op de loginpagina op "oefenen" te klikken. Je zal zien dat je een onbekend gebruiker bent en je scores zullen ook onder onbekend gebruiker opgeslagen worden. Achteraf zal het natuurlijk moeilijk te achterhalen zijn welke scores van jou zijn. Wil je als leerkracht het programma ook gebruiken om de scores van je leerlingen op te volgen, huistaken te genereren en te controleren (met slechts 1 klik voor een ganse klas!) of zelfs eigen oefeningen aan te maken, lessen, dictees, met eigen vragen, teksten, figuren, geluiden, filmpjes? Het kan allemaal. Hiervoor moet je wel via mail een gratis loginnaam en paswoord aanvragen met vermelding van je voornaam, familienaam, adres, telefoon, mailadres en belangrijk: je stamnummer bij het Ministerie van Onderwijs. Je kan dan zelf ook loginnamen en paswoorden aanmaken, eventueel zelfs met een Excellijst met voornaam-familienaam-klas, van al je leerlingen. Lijst uploaden in Brainstorm en het programma genereert zelf de nodige loginnamen en paswoorden voor jou! Super gemakkelijk, niet? Ben je heel tevreden over de software en wil je die jaren blijven gebruiken? Misschien kan je dan als appreciatie een vrije bijdrage doen zodat dit initiatief blijft bestaan? Vraag de gegevens op info@wipasoft.be...
Door de onmiddellijke feedback, verloopt het leerproces veel sneller. Bij een foutief antwoord, krijgt de leerling een stukje van het juiste antwoord te zien en bij regelgeving eventueel de regel die hier moet worden toegepast. De leerling wordt onmiddellijk geremedieerd en met deze instant bijsturing is de leerwinst veel groter dan bij het klassieke systeem. Dit werkt extra motiverend voor de leerling. Hij moet immers nooit wachten op het resultaat. Het accent in Brainstorm van Wipasoft ligt vooral op heel snel bijleren en niet zo zeer op controleren en geconfronteerd worden met resultaten die veel lager liggen dan verwacht...
In de module "oefenen" kan de leerling de oefeningen uit Brainstorm maken met onmiddellijke feedback bij elk antwoord. Bij een foutief antwoord wordt een stukje van de oplossing getoond, altijd 1 letter of teken meer dan het deel van het antwoord dat eventueel goed was. Bij vragen met regelgeving zoals bv. oefenen op de ott, tussenletters, vervoegingen in het Frans, Engels of Duits, rekenregels, wiskunde, enz. wordt vaak ook de regel getoond die in dat concrete geval moet worden toegepast! De leerling is zo veel sneller op weg naar inzicht in de leerstof. In de module 'toetsen" daarentegen, krijgt de leerling alle vragen van een oefening ineens en zal het corrigeren pas gebeuren nadat de leerling geklikt heeft op "controleren". Alle correct ingevulde antwoordvelden kleuren groen en de foutief ingevulde antwoordvelden kleuren rood. Wanneer de leerling met de muis over een foutief ingevuld antwoordveld navigeert, zal ook weer de nodige feedback verschijnen om de oefening te corrigeren. De score zal echter niet meer veranderd worden. In de module huistaken kan de leerkracht een aantal oefeningen als huistaak opgeven. Wanneer een leerling op "huistaken" klikt, zullen de aan hem/haar gekoppelde oefeningen als huistaak verschijnen. De leerkracht kan in de module "leerkracht - scores" met één klik alle oefeningen die als huistaak moesten gemaakt worden van alle leerlingen ineens laten controleren. De tijdwinst voor de leerkracht is ongekend! Eindeloos saai verbeterwerk is voltooid verleden tijd!!! De leerlingen kunnen bij "scores" zelf hun resultaten bekijken, althans, als ze ingelogd hadden met hun loginnaam en paswoord. Indien ze niet inloggen, worden hun resultaten opgeslagen onder "onbekend gebruiker". Men weet dan natuurlijk niet van wie die resultaten zijn.
In Wipasoft Brainstorm zitten standaard een hele reeks lessen, maar als leerkracht kan je zelf je lessen in Brainstorm zetten om de leerlingen online kennis en kunde te laten opdoen. Daarnaast is er een module "instuderen", waarin de leerlingen heel snel leerstof kunnen memoriseren. Het werkt een beetje zoals de klassieke methode, waarbij de leerling de woordenschat of de vragenlijst ziet en het antwoord bedekt houdt. Hier gebeurt het bedekt houden van het antwoord digitaal... Lessen kunnen herhaaldelijk opnieuw bekeken worden, stap voor stap. Indien de leerling de les niet goed begrepen had, kan hij deze zo vaak als hij maar wil, de les opnieuw bekijken. De leerkracht kan eventueel zelf lessen opnemen en in Brainstorm plaatsen. Het is echt niet zo moeilijk als men zou denken. Microsoft Powerpoint kan er een heel handig hulpmiddel bij zijn indien je liever niet zelf voor de camera staat. Met een gratis programma zoals Screenrec, kan je op een heel eenvoudige manier je eigen stem bij de powerpointles voegen, precies op het ogenblik dat de stem nodig is. Je maakt van de powerpointles dan een filmpje dat als les kan gebruikt worden. Misschien kan je zelfs de les op verschillende manieren uitleggen? Een opgenomen les kan eindeloos opnieuw gebruikt worden. Het grote voordeel van opgenomen lessen is niet alleen het eindeloos hergebruik ervan, maar ook dat de les met allerhande illustraties, filmpjes, geluiden, enz. kan opgesmukt worden om het geheel nog interessanter te maken voor de leerling. Bij een online, realtime les, ligt dit enigszins anders. We spreken dan nog niet over mogelijke verbindingsproblemen, waardoor een leerling een stuk van de les, of gans de les, gemist heeft.
Bij de opkomst van de PC in de jaren 90 gaan we in het toenmalige Internaat Agnetendal in Peer aan de slag met de computer om de lessen te overhoren. Leerlingen gaan tijdens de lesdag naar school en krijgen er de ganse dag heel wat leerstof te verwerken. 's Avonds echter, moeten de studenten deze leerstof instuderen door het memoriseren van woordenlijsten en samenvattingen of het herhaaldelijk inoefenen van grammatica-regels, het toepassen van wiskundige formules enz. Het opvoedkundig personeel moet dagelijks de internen controleren op het al dan niet voldoende studeerwerk tijdens de verplichte studietijden. Het is een repetitief werk en daardoor niet altijd de aangenaamste bezigheid. De computer kan hierbij een welgekomen ondersteuning bieden. Het is immers ook zo dat zelfcontrole één van de belangrijke elementen is van een goed onderbouwde studiemethode. Het opvoedkundig personeel wordt zo heel wat saai, repetitief werk uit handen genomen zodat er tijd vrij komt voor extra ondersteuning voor leerlingen die iets niet begrepen hadden.Het element "coaching" krijgt hierdoor een veel prominentere plaats in het takenpakket van het opvoedkundig personeel. Om de continuïteit van het studeren ook tijdens het weekend te kunnen controleren, ontwerpt Wipasoft een module om de oefeningen als huistaak te kunnen meegeven om de internen ook in het weekend de leerstof voor de vakken van maandag te laten inoefenen. Belangrijk hierbij was, dat er een degelijke controlestructuur ingebouwd was om te na te gaan of elke leerling de taken ook wel met voldoende resultaat uitgevoerd had. De norm werd gesteld op 75%. Oefeningen waarop een lagere score behaald werd, moesten opnieuw gemaakt worden, tot men er minstens 75% op behaalde. Enkel zo kon men voldoende bewijs leveren van de taken ernstig te hebben genomen. De schoolresultaten gingen er dan ook snel op vooruit. Wie de leerstof eerst niet goed had ingestudeerd, kon moeilijk goede resultaten behalen op de oefeningen zodat deze soms verschillende keren opnieuw moesten gemaakt worden. Al vlug hadden de leerlingen door dat het goed instuderen van de leerstof leidde tot een kortere werktijd dan slecht studeerwerk en daarna oefeningen verschillende keren opnieuw te moeten maken. Al vlug ontdekten ook leerkrachten het grote voordeel van het systeem en gingen ook zij aan de slag met het digitale huiswerk. Het resultaat was dat er al snel meer dan 10.000 oefeningen en 1000 figuren in het pakket van Brainstorm beschikbaar kwamen. Oefeningen op woordenschat voor Nederlands, Frans, Engels, Duits, grammatica-oefeningen, oefeningen dictee, rekenen, moedertaal, wiskunde, wetenschappen, aardrijkskunde, biologie, geschiedenis, enz., alles netjes geschikt per leerjaar, zowel voor lager- als het secundair onderwijs, vormden al snel een heel performante hulp zowel voor leerlingen als leerkrachten of begeleiders. Voor vele leerlingen werd Brainstorm een goede bondgenoot bij de zelfcontrole na het studeren. Voor anderen was het dan weer de strenge en onverbiddelijke controleur die de eigen onkunde na het studeren hoe dan ook aan het licht bracht. Opnieuw studeren was dan duidelijk de boodschap... TV-Limburg en het Belang van Limburg berichtten in 1998 uitvoerig over de primeur voor Vlaanderen: de eerste digitale huistaak was een feit! Uit Brainstorm, bestemd voor het lager- en secundair onderwijs, vloeide logischerwijze een leerprogramma voort voor het kleuteronderwijs. Brainstorm Junior, of kortweg Junior, had als doelpubliek kinderen die nog niet of nog maar pas konden lezen en schrijven. Door voortdurend te worden geconfronteerd met het woordbeeld van figuurtjes die getoond worden, waarbij ook het woord auditief hoorbaar is, leert het kind immers onbewust het woordbeeld kennen. In een tweede fase kan de leerling tussen verschillende woordbeelden het juiste gaan kiezen. Hiervoor moet het echt wel kunnen lezen, een stapje verder dus. In het programma zit daarnaast nog een spelvorm vervat, een soort raadjeplaatje... Nog niet kunnen lezen, was dan ook de aanleiding tot het ontwikkelen van Digitalk, een programma voor anderstaligen. Door de grote toevloed aan politieke vluchtelingen, leek het ons interessant om op een speelse manier een deel van onze woordenschat eigen te maken.